Roste poptávka po autorských špercích na míru
Nemusíte mít doma šperkovnici plnou zlata, mnohem lepší je pořídit si originální šperk, k němuž si vytvoříte vztah, a který budete moct jednou s radostí předat svým dětem. Právě tenhle zajímavý trend vyznává stále více lidí, kteří si nechávají zhotovovat šperky na míru.
„Zájem o individuální zakázkovou výrobu šperků na míru roste, u nás tvoří nyní 50 % veškerých zakázek. Dnešní zákazník už se nespokojí se sériově vyráběnými šperky, které vypadají všechny stejně. Lidé si přejí takové šperky, které budou ladit s jejich osobností. Zároveň kladou velký důraz na kvalitu zpracování a funkčnost,“ podotýká zlatník Marek Odstrčil, který spolu se svou ženou Ester Engelovou tvoří originální šperky pod značkou Esterstyl.
Jejich návrhy šperků asi nejlépe vystihuje pojmenování „elegantní jednoduchost“. Pokud by měli srovnat český trh například s německým, shodují se, že naši sousedé jsou ve špercích mnohem odvážnější, nebojí se extravagantních nápadů, nejen co se týče tvarů, ale i použití a kombinací materiálů.
„Ovšem nedávno jsme dělali nádhernou a velmi odvážnou zakázku pro českého zákazníka,“ vypráví Ester a na fotografiích ukazuje skládací náhrdelník z bílého zlata, který představuje amorfní tvar pěti navazujících vln, připomínající ladné ženské křivky. Nezapomene přitom upozornit na efektní a krásné zapínání – kapičku z rubínu.
Nejzajímavější zakázkou na šperku na míru, kterou Esterstyl vytvořil, pak byl loni motýl z bílého 18karátového zlata s diamanty a safíry, který obsahuje celkem 452 diamantů a 1 350 safírů. Marek s Ester ho tvořili celkem 6 měsíců. Motivem byl reálný motýl Morpho peleides žijící v deštných pralesích Jižní Ameriky.
E-shop nemáme, protože chceme mít se zákazníky osobní vztahy
Oba tvůrci se dnes shodují na tom, že vymýšlet společně s klienty šperky na míru, je nádherné dobrodružství a opravdová třešnička na dortu v jejich profesi. Můžou totiž nechat pracovat fantazii, kombinovat materiály i vzácné kameny a moct při tom propojovat poctivou řemeslnou práci s technologickými novinkami. A hlavně tvořit pro konkrétního člověka.
„To je také důvod, proč nemáme dodnes e-shop, chceme mít s lidmi, kteří si přejí nosit naše šperky, osobní vztahy, ne jim jen něco prodávat anonymně přes internet,“ vysvětlují Ester s Markem a vzpomínají, jak byli před lety mezi šperkaři často jako černé ovce, protože dělali věci jinak, po svém. „Vždycky jsme chtěli tvořit osobité šperky s nápadem, v co nejvyšší řemeslné kvalitě a pracovat pouze s přírodními kameny. Nepřizpůsobovali jsme se trendům a módním vlnám, jako byly třeba v 90. letech tenké, lehké a duté řetízky. To jsme nikdy nedělali, protože jejich životnost byla maximálně pár měsíců. Ani jsme neprodávali nerezové šperky, levné, ale třeba i osázené diamanty v době krize před osmi lety… Pravý šperk má být přece z drahého kovu. A autorský šperk na míru? Ten musí vyzařovat osobnost člověka, který jej nosí, a přitom mít jasně čitelný styl svého autora. Originální, jednoduchý a elegantní,“ uzavírají tvůrci prestižní české značky Esterstyl.
Šperkař musí být tak trochu psycholog
Pokud má šperk vyrobený na míru plnit své poslání, musí maximálně splňovat představy toho, kdo jej bude nosit. „Ještě dříve, než začneme na šperku fyzicky pracovat, si s klientem ujasníme pár důležitých věcí – především, pro koho šperk tvoříme. Například, když muž vybírá šperk jako dárek pro ženu, je třeba, aby nám řekl, o jakou osobnost se jedná. Tedy jaký životní styl žena vyznává, zda je spíš sportovně nebo společensky založená, jakého věku, jakou má barvu vlasů apod. Pokud je s tím muž srozuměn, pomůže, když přinese i fotografii dámy, pro kterou šperk pořizuje. Ale v případě, kdy se jedná o investici vyšší než 300 000 Kč, volíme raději jiný postup, a sice doporučíme klientovi upustit raději od „překvapení“, a přijít rovnou s partnerkou, aby sama mohla říct, co se jí líbí a jak by si šperk představovala. To je totiž zaručený postup, jak se vyhnout případnému zklamání,“ dělí se o své zkušenosti Marek Odstrčil a jeho žena Ester, kteří spolu žijí a tvoří téměř 30 let.
Oba se také shodují, že se jim většinou rychle daří najít s klientem společnou řeč. Když vidí, že se mu věnují, a jsou jeho nápadem stejně nadšeni jako on sám, navíc připraveni se vším mu pomoct, rád si prý nechá vysvětlit možnosti materiálů a sdělí jim informace důležité pro to, aby výsledný šperk stoprocentně splnil očekávání.