Jak na trendy zasedačku? Musí být srdcem firmy a odrazem firemní kultury
Zasedací místnost je hlavním reprezentačním prostorem každé firmy. Při jejím budování je proto dobré hledět na několik věcí. Důležitý je design i umístění v prostoru, úlohu hrají barvy a materiály. Současným trendem je být originální, vyvarovat se sterilního prostředí a vyvážit funkčnost nápaditými a moderními prvky. Jakými? Níže najdete několik rad od profesionálů.
Drtivá většina společností si v dnešní době silně zakládá na firemním prostředí. Ve svých sídlech se tak soustřeďují na interiér, který firmu charakterizuje. Pomyslným srdcem kanceláří jsou pak zasedací místnosti. Jedná se totiž o místo, kde se odehrávají stěžejní týmové momenty, případně je to první kontakt člověka zvenčí s firmou. „Je to především místnost, která firmu reprezentuje. Měla by být odrazem firemní duše a reagovat na styl práce zaměstnanců,“ zdůrazňuje architektka Jana Slezáková s tím, že lidé se musejí v zasedačce cítit od první chvíle dobře. Díky tomu pak totiž budou mít chuť aktivně komunikovat.
Důležitá je poloha i velikost
Než se pustíte do práce na nové zasedačce, měli byste si uvědomit několik základních věcí. „Je důležité ptát se na potřeby firmy. Zjistit, jaké schůzky převažují, kolik lidí se jich obyčejně účastní a jak dlouho schůzky trvají,“ uvádí Petr Bořuta, marketingový specialista společnosti CAPEXUS zaměřující se na architekturu, realizaci, projektové řízení a poradenství v oblasti pracovního prostředí. Při zrodu zasedačky je též nutné pamatovat na její polohu a umístění v rámci firmy. „Ideální je místnost s reprezentativním výhledem, a především její optimální napojení na okolní prostory. Takovým je například obslužná kuchyňka,“ objasňuje Martin Fišar ze společnosti MTMCO, jež poskytuje komplexní služby v oblasti výstavby interiérů a kanceláří. Podle jeho slov je také dobré zvolit vhodnou velikost místnosti. Základním principem je totiž dostatečný prostor kolem sezení. A to i v plné obsazenosti. Největší výhodou je, když místnost disponuje velkými okny a dostatkem přímého slunečního svitu. V opačném případě volí designéři přímá i nepřímá LED svítidla. Obecně platí vhodná vyváženost veškerého vybavení. „Důležitá je účelnost zařízení. Vybavení by nemělo být rušivé, aby neodpoutávalo jednající,“ doplňuje Slezáková.
Do zasedačky zeleň, umělecké dílo a fotoobklady s logem
Skladba barev, tvarů i materiálů je u zasedaček různorodá. Ale pro většinu zasedacích místností jsou určité prvky stejné. „Určitě by tyto prostory neměly působit sterilním dojmem. Je proto vhodné, pokud možno, umístit do nich zeleň. Ta zlepšuje kvalitu prostředí,“ říká Bořuta. Doplňuje, že je dobré do jednacích prostor situovat i umělecké dílo. „Obvyklé je použití nějaké dekorace nebo kousku umění, působí totiž jako přirozený icebreaker a podnět k úvodní konverzaci,“ dodává Bořuta. Podle něj je dnes běžnou záležitostí oku lahodící prvek nebo detail, který lidé rádi přidají na Instagram. Na zem se pak z pohledu praktičnosti a akustiky doporučují kvalitní koberce. Akustice se podřizují i stropní konstrukce. „U stropů je trend obnažených monolitických konstrukcí, pod které se zavěšují akustické panely, V případě nevhodných stropních konstrukcí se poté doporučují akustické desky,“ upřesňuje Fišar. Stěny jsou pak nejčastěji obkládány různými typy materiálů. Jedním z trendů jsou poté fotoobklady. Díky nové technologii, jež spojila fotografie s dlaždicemi, lze umocnit atmosféru místnosti jakoukoliv fotografií či motivem. „Při návrhu obložení zasedacích místností fotokachlemi se postupuje s citem. Je nutné brát zřetel hned na několik faktorů. Motiv nesmí být moc výrazný, naopak má jen nenásilnou formou dokreslit kýžený efekt prostoru. A v neposlední řadě by neměl člověka příliš rozptylovat,“ uvádí Andre Beurskens z C Art studia, které jako první na českém trhu fotoobklady realizuje. Dle jeho slov je dobré pracovat i s logem společnosti. To se dá na obklady přenést stejně jako ostatní snímky. „Není od věci spojit logo či slogan společnosti na kachlích s určitým uměleckým dílem. Tedy umístit dílo na čestné místo před stěnou s firemním logem,“ doplňuje Beurskens.
Prostory s hudebními motivy i kabinou kamionu
O tom, že fantazii se meze nekladou, svědčí i zkušenosti českých designérů. Například jedna zahraniční společnost z oblasti pojišťovnictví upustila ve svých pobočkách od standardních motivů a zvolila velkoformátové polepy zobrazující kanadské hudební interprety – Leonarda Cohena, Bryana Adamse, Avril Lavigne a Simple Plan. „Výzdoba tak rezonuje s kanadským původem firmy a každého z příchozích to zaujme. V pojišťovně by něco podobného nečekali,“ přibližuje Bořuta. Zajímavý pak může být i samotný účel zasedacích místností s patřičným vybavením a atmosférou. A to od pozitivního prostředí až po, svým způsobem, nepohodlné. „Zadáním jedné významné české agentury bylo odlišit pojetí několika zasedacích místností na místnosti, kde lidi přijímají a potřebují navodit pocit pohodlí a luxusu, a místnosti, kde se s lidmi rozcházejí a potřebují věci uzavřít rychle. K tomu v dané místnosti dopomáhá nepohodlný nábytek a chladné pojetí barev,“ vysvětluje Fišar. Ten zmínil i výjimečnou zkušenost se zakomponováním kabiny kamionu do firemního prostředí.
Se zasedačkou i do soutěže
V České republice je rovněž možné zapojit se do soutěže zaměřené specificky na nejlepší zasedací místnosti. Soutěž CBRE Zasedačka roku probíhající od roku 2014 má za cíl představit nejen firemní prostory, ale také celkovou atmosféru života v kancelářích a trendy v tomto oboru. Smyslem je mimo jiné vzdělat odbornou i laickou veřejnost o důležitosti kvalitního pracovního prostředí.