Pavel Berky získal milionovou výhru v reality show The Way na vytvoření autorské kolekce. Uspěje u veřejnosti?
{phocagallery view=category|categoryid=2208|imageid=7250|float=left}Reality show The Way, která diváky u televizních obrazovek zavedla do zákulisí nekompromisního módního byznysu, zná svého vítěze. Získá podporu jeden milion korun pro vytvoření vlastní ready-to-wear kolekce.
Odborná porota, složená z Kataríny Král, Báry Nesvadbové a Lucie Robinson, vybrala na post nového hvězdného návrháře Pavla Berkyho. Reality show s tématem heritage (dědictví/odkaz) měla divákům odhalit jedinečnost lokální tvorby, pestrou nabídku tuzemských talentů a doslova světovou úroveň kvality ve zpracování oděvů. V souladu s rostoucím trendem udržitelného rozvoje bylo jednou z podmínek soutěže pro návrháře pracovat dle zásad udržitelné módy.
Ze stovek přihlášených českých a slovenských návrhářů porota vybrala osm soutěžících, kteří se utkali v 9 epizodách na TV Óčko. Do finále se se svými nápady probojoval kromě Pavla Berkyho ještě český návrhář Jiří Kalfař, který předvádí především v zahraničí a jehož šaty vynesla na červeném koberci v Cannes topmodelka Alina Baikova. Divokou kartu poroty získala Lay Sedláková.
Součástí posledních kol soutěže bylo nafocení lookbooků renomovanou módní fotografkou Lucií Robinson a módní přehlídka kolekcí všech tří finalistů, kvůli které do Prahy přiletěla i zmíněná Alina Baikova. Focení a módní show byly jedním z rozhodujících milníků v celé soutěži. Kromě návrhů se totiž hodnotila i nositelnost a potenciální prodejnost. Vybrat vítěze byl nelehký úkol – porotě se představili tři rovnocenní soupeři. Vítězem se nakonec stal slovenský návrhář Pavel
Berky, který zaujal nejen odvážnou kreativitou a precizním zpracováním.
Pavel Berky pojal téma dědictví jako nostalgický odkaz na eleganci žen z generace maminek a babiček. „Myslím, že na porotu hodně zapůsobilo, jakým směrem se moje kolekce od počátečního nápadu vyvíjela a kam až došla. Ne každý věřil, že z tak depresivního období může vzniknout velmi ženská a nositelná kolekce,“ míní vítěz.
„Myslím, že je to zasloužený vítěz, profesionál na svém místě a představitel generace, která se nebojí vlastní minulosti, ale zároveň to nepřehání a stojí nohama pevně na zemi,” říká předsedkyně poroty Katarína Král. „Pavel vytvořil skvělý koncept, který celé tři měsíce rozvíjel, vnímal vstupy týmu a zároveň zůstal věrný vlastní představě nositelné kolekce.”
Podle porotkyně Báry Nesvadbové má Pavel velikou šanci na úspěch i u zákazníků: „Přeju mu popularitu. Myslím, že má šanci zařadit se mezi stálice a oslovit široké spektrum žen.“ Hostující porotkyně Josefina Bakošová vítězi přeje, aby této jedinečné příležitosti, kterou mu OC Chodov poskytl, opravdu využil. „Přeju mu zároveň,“ říká, „aby si zachoval svoji svobodu a jedinečnost, která mě na něm ze všeho nejvíc zaujala.“
1. ročník reality show The Way pod taktovkou hvězdné poroty pomáhá mladým talentovaným návrhářům etablovat jejich značku na poli módní tvorby. The Way se mimo jiné věnuje tématu udržitelné módy a řídí se slavným výrokem Vivienne Westwood: Buy Less. Choose Well. Make it Last. Projekt The Way přináší Designer Gallery Centra Chodov a vítěz získá podporu ve výši 1 000 000 Kč.
„Dlouho jsme hledali něco, co by zákazníky oslovilo i mezi světovými značkami a rozhodli jsme se pro spolupráci s lokálními návrháři, kteří dokáží reflektovat požadavky českého trhu. Projekt The Way byl v tomto ohledu ideální a my se těšíme na kolekci Pavla Berkyho,” říká Petra Valentová, marketing manager Centra Chodov.
Podobně reaguje i sám vítěz. „Byl bych rád, kdyby lidi začali brát módu vážně. Chci, aby věděli, co nosí, proč to nosí a aby se v tom cítili úžasně. Já se budu maximálně snažit, aby jim moje kolekce tento pocit dala,” dodává Berky.
Nová kolekce Pavla Berkyho dává nový význam slovům minimalistická, krásná, jednoduchá a nápaditá. Nejde ale o pomíjivou marnivost nebo vyprázdněné experimenty s outfitem. Kolekce elegantně smazává věková omezení a rozbíjí škatulky – jak stylové, tak mantinely přístupnosti. Ještě nikdy nebyla česká autorská tvorba tak dostupná širšímu publiku. Nezůstává ale pouze při zemi, zájemcům o zakázkové varianty vybraných modelů umožňuje luxusní péči.
Nostalgická linka provází celou kolekci – ať už sledujeme inspiraci pionýrským šátkem, paneláky nebo uniformami, jako pevná niť celou kolekcí se táhne heslo sustainable fashion, nepatrná vzpomínka na dobu, kdy se věci spravovaly, štupovaly, recyklovaly, nikoliv jako póza, ale jako životní směr.
Každý kousek Berkyho kolekce přináší čerstvý závan minulosti. Staví do fascinujícího kontrastu dobu, kterou si všichni pamatujeme, s dobou, kterou právě prožíváme. Pamatujeme si více současnost nebo se zachumláme do vzpomínek?
Zásadní inspiraci čerpá Pavel Berky z období před rokem 1989, kdy módní styly nedefinoval Instagram, hashtagy nebo profilové fotografie na Facebooku. Relativní plánovitost a svázanost, tak typická pro předrevoluční společnost, dávala vyniknout jemným detailům, skrze které se na povrch drala spontánnost a invence. A ať už váš život před rokem 1989 cyklicky definovalo školní zvonění, píchačky v továrně nebo pondělní seriály, Berkyho kolekce vám s lehkostí přináší možnost zažít výlet do doby, která byla jakákoli, jen ne černobílá.
S prázdnou však neodejdou ani zbylí dva finalisté. Jiří Kalfař, jenž přišel s myšlenkou, že dědictví není záležitost minulosti, nýbrž budoucnosti a toho, v jakém stavu planetu předáme svým potomkům, získal finanční podporu 200 000 Kč.
Stejně tak Lay Sedláková, která původně figurovala v soutěži jako náhradnice, již v druhém kole nadchla porotu svou precizní přípravou a úspěšně obhájila finálovou pozici, získala podporu v hodnotě 200 000 Kč. Oba finalisté představí exklusivně svou limitovanou kolekci souběžně s vítězem Pavlem Berkym v rámci Grand Opening Centra Chodov na podzim 2017.
Etablovat značku na lokálním módním trhu je velice komplikované, a to i pro zkušenější návrháře, kteří jsou dlouhodobě úspěšní v zakázkové výrobě. Průzkum agentury STEM/MARK1 přitom poukazuje na otevřenost českých spotřebitelů k lokální autorské módě. Až 80 % dotázaných potvrdilo svůj zájem nakupovat ji, nicméně je pro ně hůře dostupná. Češi proto upřednostňují v nákupech zejména zahraniční značky. Pouze 9 % respondentů deklaruje, že v jejich šatníku převažují původem české oděvy.
I to je důvod, proč Centrum Chodov v rámci nově budované Designer GalleryTM nad rámec up-marketových značek připravuje nabídku lokální módy a propojuje tak talentované české návrháře s návštěvníky centra. Petra Valentová uvádí: „Tato originální zóna bude mít zároveň za cíl podporovat a odrážet současné téma udržitelné módy.“
{phocagallery view=category|categoryid=2208|limitstart=0|limitcount=0}