Loading color scheme

Do Galerie Vaňkovka letos zavítá přes 14 milionů návštěvníků. Většina pomocí MHD či pěšky

Exterier1 Za více než 13 let své existence zaznamenala obchodní Galerie Vaňkovka v Brně přes 180 milionů návštěvníků. Průměrně to tedy znamená 14 milionů nakupujících ročně. Tuto hranici by přitom nákupní centrum mělo překročit i v letošním roce. Největší nápor zaznamenává kolem Vánoc a o víkendech, naopak nejklidnějším období jsou letní prázdniny. Podobně se tento trend promítá i do vytíženosti parkovacích stání. Právě autem přitom do obchodního centra míří jen 40 % návštěvníků, zbylí využívají městskou hromadnou dopravu či přicházejí pěšky.

Galerie Vaňkovka Brno by měla v letošním roce překonat hranici 14 milionů návštěvníků. Mezi mimopražskými obchodními centry je tak v tomto ohledu jednoznačně nejúspěšnější. „Dva týdny před koncem roku všechno nasvědčuje tomu, že bychom měli tuto metu letos překonat. Právě období adventu je v nákupním centru tradičně nejvíce hektické. Prodlužuje se i čas strávený v centru, v celoročním průměru se přitom pohybuje mezi 60 a 90 minutami,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

Podle něj lze s blížícím se Štědrým dnem každoročně sledovat postupný růst už tak vysoké návštěvnosti. „Velká část lidí stále nechává nakupování dárků na poslední chvíli. Zatímco průměrný denní počet návštěvníků se v celoročním úhrnu pohybuje okolo 40 tisíc, před Vánoci je toto číslo i dvojnásobné,“ doplnil Borůvka. Naopak nejméně hektické je zpravidla období letních měsíců. „Ukazuje se, že Brno je městem studentů. Právě ti tvoří významnou část klientely Galerie Vaňkovka, jakmile odjedou na prázdniny, na návštěvnosti se to samozřejmě projeví,“ doplnil.

Kromě předvánočního období se Galerie Vaňkovka zaplní vždy i o víkendech. „Promítá se to také do vytíženosti dvoupodlažního parkoviště, které nabízí 1000 parkovacích míst. V nejvíce hektických obdobích se pravidelně pohybujeme na horní hranici jeho zaplnění,“ potvrdil Borůvka. S nástupem rezidentního parkování a ztíženými možnostmi parkování v centru ho přitom v posledních měsících tohoto roku více využívá i veřejnost, která do nákupního centra primárně nemíří.

I přes tuto skutečnost však do Galerie Vaňkovka většina návštěvníků zavítá městskou hromadnou dopravou či pěšky přímo z centra města. V úhrnu se jedná o zhruba 60 % návštěvníků. Významný podíl na tom má především výhodná poloha a dostupnost celou řadou spojů hromadné dopravy. Ve srovnání s nákupními centry, která se nacházejí na periferii, je to zásadní rozdíl.

Určitý vliv na vytíženost parkoviště v Galerii Vaňkovka mají i konkrétní dny v týdnu. „V pracovních dnech výrazně převažují návštěvníci, kteří auta nevyužívají. Často jsou to například studenti, kteří se zrovna pohybují v centru města a Galerii Vaňkovka zvolí jako místo pro občerstvení či schůzku. Naopak pro víkendy jsou více typické rodinné nákupy a tedy i větší počty automobilů, které zajistí větší komfort,“ uzavřel Borůvka.